Ooit trokken zware locomotieven hun stoompluimen door het prachtige landschap van de Veluwe. De trein zorgde niet alleen voor een vergroting van de leefwereld van de Veluwenaren, maar ook voor een extra impuls voor de papierindustrie. De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij houdt de herinnering aan deze tijden levendig.
Koning Willem III
In 1887 werd het spoorlijntje Dieren-Apeldoorn-Zwolle aangelegd, op initiatief van koning Willem III. De koning had oog voor de economische ontwikkeling van het gebied, maar het was ook niet ongunstig dat hij een comfortabel vervoermiddel kreeg tussen Paleis het Loo en één van zijn favoriete buitenhuizen, het landgoed Hof te Dieren. Willem kon zelfs vlak voor het paleis opstappen op een speciaal aangelegd station. Met de aanleg van de spoorlijn trad de koning in de voetsporen van zijn grootvader Willem I, die het Apeldoorns Kanaal had aangelegd.
Industrie
Bij de aanleg eind 19e eeuw was het reizen per spoor de modernste en snelste manier van vervoer. Niet alleen maakte het de bevolking een stuk mobieler, ook het goederenvervoer ging steeds vaker per spoor. Met name de papierfabrieken profiteerden ervan. Ironisch genoeg verdrong de spoorlijn van Willem III op economisch gebied al snel het kanaal van zijn grootvader. Kanaal en spoorlijn volgden ongeveer dezelfde route en concurreerden dus met elkaar.
Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
In de 20e eeuw kreeg het spoorlijntje op zijn beurt weer concurrentie van het wegvervoer. In 1947 stopte het passagiersvervoer, terwijl de laatste goederentrein in 1984 reed. Het lijntje wordt echter sinds 1975 levend gehouden door een particulier initiatief, de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM). De VSM verzamelt en beheert oude locomotieven en treinstellen. Door deze oude (stoom)treinen ook te laten rijden, wordt een mooi stukje van het Veluwse verleden weer beleefbaar gemaakt. Uitvalsbasis is het oude station van Beekbergen.