In de nacht van 17 op 18 september 1944 wilden de Duitsers Nijmegen, waar nog volop werd gevochten, verlaten. Op het NS-station van Nijmegen werden treinen volgepropt met gestolen goederen en voorraden en de Duitsers waagden de gok.
Trein
In de nacht van 17 op 18 september 1944 wilden de Duitsers Nijmegen, waar nog volop werd gevochten, verlaten. Vanuit de stad wilden zij evacueren via een trein door gebied dat al in Amerikaanse handen was. Het plan was om goederentreinen van het station in Nijmegen via Arnhem naar ‘Reichsgebiet’ te laten rijden. Maar omdat de spoorbrug bij Arnhem al de eerste dag van Operation Market Garden door de Duitsers was opgeblazen, moest er een alternatieve route worden gezocht. De Duitsers kozen voor evacuatie via de spoorlijn Groesbeek-Kranenburg. Maar dat was al grotendeels bevrijd gebied! Toch besloot de verantwoordelijke Duitse instantie het erop te wagen.
Alternatieve route
De alternatieve route zou dwars door vijandelijk gebied lopen, via Groesbeek en Kranenburg naar Kleef. De Amerikanen van het 505th Regiment van de 82nd Airborne Division waren totaal verrast toen de eerste trein voorbij reed. Met die brutale mogelijkheid hadden ze geen rekening gehouden en niemand zag kans de om de onbekende trein tegen te houden. Een half uur later passeerde een tweede trein. Deze keer waren de Amerikanen voorbereid. Bij de Hooghe Hoenderberg tussen Nijmegen en Groesbeek werd een versperring opgeworpen op de rails. Op de naderende trein werd een bazooka afgevuurd. De trein kwam tot stilstand en de spoorlijn werd bestormd. De Duitsers vluchtten de wagons uit en verstopten zich in het nabij gelegen bos. Het kostte de Amerikanen een hele dag om alle Duitsers te arresteren.
“